Trauma opleiding voor (vak)therapeuten
Niveau 2
Heb je niveau 1 al gedaan? Op deze pagina lees je hoe je je nog meer kunt specialiseren in dit thema.
Niveau 2 is geaccrediteerd voor 120 (VVH)/ 75 (FVB) punten.
Opbouw van de scholing
Het behandelproces
Symbolisch werken
Grenzen en aanraking
Schaamte - de kern van trauma
Polyvagale insteek
In de tweede reeks nascholingen omtrent trauma wordt meer verdieping èn verbreding aangeboden omtrent het proces van de traumabehanding, de functie van symbolisch werken binnen de traumabehandeling, de kern van trauma, schaamte en de polyvagale insteek binnen de traumabehandeling.
Dit gaan we doen
Het behandelproces bij Trauma
Er is een globale overeenstemming hoe traumabehandeling procesmatig te faseren: stabilisatie, traumaverwerking en integratie. Daarnaast is er een stroming die de ‘traumaconfrontatie’ zonder stabilisatie aangaat.
In deze tweedaagse laten we beide kanten naar voren komen. Daarnaast zal de focus worden gelegd op hoe dit vanuit het lijf kan worden benaderd; wat is hierin wijsheid? Aan welke parameters moet worden voldaan om vanuit het lijf traumatische herinneringen te verwerken?
Dus, we kijken naar het proces bij traumabehandeling: wat moet het lijf kunnen, wil dit een succesvolle behandeling zijn? Deze voorwaarden – en mogelijke aanpassingen – komen uitgebreid aan de orde.
- Wat zijn de mogelijke stappen in het proces van traumabehandeling
- Hoe vertaalt zich dat in de verschillen bij PTSS, CTSS en DIS
- Aan welke voorwaarden moet het lijf voldoen
- Hoe moet het proces worden aangepast bij toenemende ontregeling
- Je kunt standaardfasering aanbrengen binnen de traumabehandeling
- Je kunt de afweging maken wel of niet tot fasering over te gaan mbt de traumabehandeling
- Je kunt passende oefeningen bedenken om aan de voorwaarden te voldoen, vanuit het lijf
- Je hebt inzicht in de benodigde voorwaarden om: 1. van fase naar fase over te gaan, 2. zonder met de fasering te werken
Hoofddocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Gerrienke Oppenhuizen: GZ-Haptotherapeut en Psychomotorische therapeut (PMT-er).
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Symbolisch werken binnen traumabehandeling
Het ervaren van de binnenwereld voor de trauma-overlever is veelal (deels) overspoelend. Via symbolisch werk wordt het lijf en daar bovenop de andere lagen die in traumaverwerking worden geraakt, geprepareerd om de confrontatie met de traumatische herinnering aan te gaan.
De essentie is dat de fragmenten die wel aanwezig zijn, naar buiten worden gebracht. Symbolisch werk stimuleert het vormen van representaties en het verwoorden van ervaringen. Veelal zorgt dit er ook voor dat er meer fragmenten beschikbaar komen die eveneens kunnen worden ontladen.
- De achtergrond van symbolisch werk
- Kennis en vaardigheden bij symbolisch werk met trauma-overlevers
- De juiste inschatting wanneer symbolisch werk benodigd is
- De voorwaarden van symbolisch werken
De deelnemers worden meegenomen in te gebruiken materiaal, waar naar te kijken, hoe naar symbolen te kijken, welke positie als therapeut in te nemen, etc. Hierdoor zullen zij in staat moeten zijn te werken met de overdracht in plaats van in de overdracht.
- Wat symbolisch werken is en wanneer het kan worden ingezet bij traumabehandeling
- Wanneer symbolisch werken is benodigd bij het verwerken van traumatische herinneringen in het lijf
- Symbolisch werken toe te passen in dit specifieke bovenstaande kader
- De stappen die in het proces van symbolisch werk moeten worden gezet
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Gerrienke Oppenhuizen: GZ-Haptotherapeut en Psychomotorische therapeut (PMT-er).
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Grenzen en aanraking bij trauma-overlevers
Een afschuwelijke ervaring wordt een traumatische herinnering wanneer die te overspoelend was voor het lijf. Daarin ligt besloten dat die ervaring grenzen heeft overschreden. Vooral bij traumatische ervaringen op jonge leeftijd is er sprake van een beperkt/ontbrekend besef van eigen (lichaams)grenzen.
Wanneer een medemens dader was in deze traumatische ervaring, heeft nabijheid en aanraking vaak grensoverschrijding veroorzaakt. Herstel van grenzen en de mogelijkheid tot aanraking – zonder animale defensie! – is fundamenteel.
- Hoe zijn grenzen in het lijf te herkennen vanuit het duale bewustzijn
- Wat maakt instrumentele aanraking anders dan affectieve aanraking
- Hoe instrumentele aanraking in te zetten tijdens lichaamsgerichte traumabehandeling
In lichaamsgerichte traumabehandeling is instrumentele aanraking veelal een gegeven. Echter, instrumentele en affectieve aanraking verschillen en moeten op andere momenten binnen de traumabehandeling worden toegepast. Deze tweedaagse verheldert de voorbereidingen op instrumentele aanraking én besteedt aandacht aan de handgrepen.
- Herkennen wanneer grenzen bij cliënten onvoldoende zijn ontwikkeld tbv traumabehandeling
- Instrumenteel aanraken tbv traumabehandeling
- De stappen mbt grenzen en aanraking voor start traumabehandeling
- Aanraking in zetten als co-regulatie
- Hoe het duale bewustzijn als begrip, vanuit het lijf een centrale rol krijgt.
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Gerrienke Oppenhuizen: GZ-Haptotherapeut en Psychomotorische therapeut (PMT-er).
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Schaamte; de kern van trauma
Schaamte is een ontregelende, defensieve ‘emotie’ wanneer ze niet functioneel is. Bij traumatische ervaringen is dat het geval en laat schaamte wellicht de diepste sporen na. Dat maakt tevens waarom traumatische schaamte door trauma-overlevers niet altijd bewust wordt geregistreerd.
In deze tweedaagse wordt stilgestaan bij de oorspronkelijke en helpende functie van schaamte, alsook welke vormen van traumatisch geladen schaamte er zijn.
Onze ‘sociale bedrading’ maakt schaamte zo’n beladen aspect binnen traumabehandeling. Kennis en vaardigheden vanuit de laatste wetenschappelijke literatuur wordt ingezet om deze kern van trauma boven water te krijgen en effectief te behandelen.
- De achtergrond en vormen van schaamte
- Wat bewerkstelligt schaamte in het lijf
- Hoe kan traumatische schaamte worden herkend
- De behandeling van schaamte
- De verschijningsvormen van schaamte in het lijf herkennen
- (Her)Ken de fysiologische achtergrond van nuttige en traumatische schaamte
- Je kunt de WOT tbv traumatische schaamte hanteren
- Je weet hoe schaamte o.a. vanuit het lijf aan te pakken en tot verwerking te komen.
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Gerrienke Oppenhuizen: GZ-Haptotherapeut en Psychomotorische therapeut (PMT-er).
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Polyvagale insteek bij traumabehandeling
De polyvagaaltheorie doet opgang binnen Nederland en is een belangrijke schakel in de traumabehandeling vanuit het lijf. Deze theorie geeft – in combinatie met Daniel Siegels ‘window of tolerance’ (WOT) en Pat Ogdens Modulation Model – mooie handvatten om het lijf niet nog meer te ontregelen.
Vanuit neurofysiologisch perspectief is aangetoond dat integratie van traumatische herinneringen vanuit het lijf alleen kan plaatsvinden wanneer de cliënt binnen de WOT blijft. Dat geldt ook voor de betreffende traumadelen: die dienen eveneens binnen de WOT te blijven om te kunnen integreren.
- De basisfacetten van de polyvagaaltheorie gekoppeld aan trauma
- Het duaal meenemen van het lijf vanuit de polyvagaaltheorie
- Oefeningen voor in de verschillende fasen van traumabehandeling
De polyvagale insteek van traumabehandeling belicht wat in het brein en de rest van het lijf wel/niet beschikbaar is om tot een goede integratie te komen
- Je kent de betekenis van de polyvagaal theorie voor traumabehandeling
- Welke basisprincipes worden gehanteerd die terug te zien zijn in lichaamsgerichte traumabehandeling;
- Je kunt oefeningen inzetten die het lijf ondersteunen om in duaal bewustzijn te blijven tbv traumabehandeling
- De daadwerkelijke lichaamsgerichte traumaverwerking laten plaats vinden vanuit bovenstaand perspectief
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Gerrienke Oppenhuizen: GZ-Haptotherapeut en Psychomotorische therapeut (PMT-er).
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Praktische informatie
Duur
Dit blok duurt 2 dagen.
Inloop vanaf 8.45 uur. Aanvang: 9.00 uur / Einde dag: 17.00 uur.
Kosten niveau 2
€2150,-
Accreditatiepunten
Vereniging van Haptotherapeuten (VVH): 120 punten (heel niveau 1)
Register Vaktherapie: 75 punten (heel niveau 1)
Locatie scholing
Gezondheidscentrum
Jean Monnet Park 23 (1e etage)
7336 BA Apeldoorn
Vervoer
Parkeren – gratis
OV – Bushalte Jean Monnetpark
Huiswerkopdrachten
Om studiepunten toegekend te krijgen is het maken en inzenden van huiswerk voorwaardelijk.
De opdrachten worden via mail toegezonden.
Certificaat
Het certificaat wordt na de laatste scholingsdag per mail toegestuurd.
Eten & Drinken
Ieder zorgt voor zijn/haar eigen lunch. Op 8 minuten loopafstand is een supermarkt. Overige winkels zijn op 10 minuten afstand met de auto.
Onze docenten

Drs. Jolan Roose
- Eigenaar, docent en ontwikkelaar 2thepoint
- Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog

Gerrienke Oppenhuizen
- Docent 2thepoint
-
Haptotherapeut en PMT-er
Investering
- 5 themablokken
- 10 lesdagen vol met state of the art - wetenschap
- Elke lesdag oefenen in veilige setting
- Inclusief map met lesmateraal
De volledige reeks van Niveau 2 kost €2150,-
- Geen lunch, wel onbeperkt koffie en thee
- 2150,-
De prijs voor de gehele jaargang, niveau 2, is €2150,-.
ZZP’ers krijgen van ons altijd 5% korting. Claim je korting met kortingscode ZZP5 tijdens het afrekenen.
Om gebruik te maken van deze aanbieding hebben we het KVK-nummer van je praktijk nodig.
Bovenop de ZZP-korting kun je als ZZP-er profiteren van 5% vroegboekkorting.
Meld je minimaal 2 maanden voor aanvang van het eerste themablok aan. De korting wordt automatisch verrekend in je winkelmand.
In loondienst of ZZP-er, 2thepoint Opleidingen biedt een mooie korting van €100 wanneer de nascholing wordt gevolgd op aanraden van een collega* die de opleiding volgt, of heeft gevolgd.
Claim je korting met kortingscode Collega2025 tijdens het afrekenen.
*Ook de tipgever kan als dank op korting rekenen.
Zij gingen je voor
Wow..! Echt onder de indruk van de impact ervan op het lijf. Hoe het zich daarin manifesteert en hoe de noodzaak van de onzichtbaarheid zichtbaar kan worden.
Dankbaar voor de presentie hierin van Jolan en het samen ontdekken en ervaren met de prachtige club collega’s!
Gerrienke Oppenhuizen
Praktijk voor haptotherapie & PMT in Zwolle
Het volgen van nascholing bij 2thepoint is een waardevolle ervaring. De docenten zijn bevlogen en kundig. De lessen zijn niet alleen inhoudelijk sterk maar ook zeer inspirerend. In de praktijk heb ik veel geleerd door de koppeling van theorie naar praktische oefeningen. Een aanrader voor iedereen die zich wil verdiepen in trauma en het lijf.
Suzanne Schiereck
Haptotherapeut en schematherapeut bij Huis naar het hart in Bodegraven
Ik ervaar de nascholingen als inspirerend en waardevol, door fijne, kundige, sensitieve docenten en interessante, up-to-date theorie die direct in de praktijk wordt geoefend. De afwisseling tussen theorie en praktijk helpt me de stof goed te kunnen integreren. De sfeer is fijn; uitnodigend, veilig en open, met daarbij ruimte voor humor, prettig met soms aangrijpende onderwerpen. Absolute aanrader!
Eva Meuleman
Psychomotorische therapeut bij Jeugd GGZ (Dimence Groep) in Kampen
Op de kalender
Duurzaam leren
Jij mag GRATIS een blok nog een keer volgen
En nog een keer. En nog een keer.
Wij geloven in de kracht van herhaling! Daarom mag je áltijd nog een keer aansluiten bij een theorie-blok.
Veelgestelde vragen
Is Niveau 2 geaccrediteerd?
Ja, Niveau 2 is geaccrediteerd door de VVH en de FVB.
VVH (Vereniging van haptotherapeuten)
– 120 punten (vakinhoudelijk haptotherapeutisch)
FVB (Federatie Vaktherapeutische Beroepen)
– 75 punten (beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd)
Val jij onder een andere beroepsvereniging?
Misschien kan de voor jou specifieke beroepsvereniging de punten over nemen. Wij kijken graag mee bij het aanleveren, om de punten te verkrijgen.
PE-online heeft de mogelijkheid vooraf je digitale dossier aan te leveren.
Moet ik bij Niveau 1 beginnen?
Ja, iedereen begint altijd bij niveau 1.
Dit is een opleiding die zich specifiek richt op het lijf wat trauma en de herinneringen daarin betreft, zijn de uitgangspunten niet per definitie uitwisselbaar met andere opleidingen of cursussen. We zijn graag grondig en nemen je vanaf het begin mee. Uit ervaring van de deelnemers blijkt dat dat verrassend en vernieuwend is en meer dan de moeite waard om vanaf het begin in te stromen.
Zijn de niveau's van de trauma opleiding vergelijkbaar met 3 opleidingsjaren?
Ja, dat klopt. De trauma opleiding van 2thepoint kan gezien worden als een 3 jarige opleiding waarin steeds wordt voortgezet waar het vorige blok eindigde.
Niet alleen breidt Niveau 1 zich uit met traumagerelateerde thematiek in Niveau 2 uit maar het verdiept zich in Niveau 3 met kennis en vaardigheden die voortbouwen op al het voorgaande.
Kan ik een blok of een dag op een ander moment inhalen?
Ja, dat kan. Er zitten echter wel kosten aan verbonden.
De trainingskalender staat op de website, zodat het je kunt zien wanneer de eerst volgende mogelijkheid zal zijn. Stuur ons even een bericht om je verzoek door te geven.
Ben je overigens al bekend met ons ‘Duurzaam leren’ concept?
Dat houdt in dat je altijd je al opgedane kennis kunt opfrissen en een blok wat je al hebt gevolgd, nogmaals kunt volgen. GRATIS!
Meld je wel even van te voren aan om na te gaan of er plek is. Als dat zo is, vinden we het sowieso fijn om je opnieuw te ontmoeten!
Is huiswerk insturen/ maken verplicht?
Om studiepunten toegekend te krijgen is het maken en inzenden van huiswerk voorwaardelijk gesteld door de accreditatiecommissies van de VVH en FVB.
De opdrachten worden via mail toegezonden en dienen tijdig ingeleverd te worden (via mail) bij de docenten. Informatie hierover staat in mail van het betreffende huiswerk.
Met welke vorm van toetsing moet ik rekening houden?
Aan het einde van de jaargang wordt getoetst door middel van een meerkeuze vragenlijst.
Wanneer krijg ik het certificaat?
Het certificaat wordt na de laatste scholingsdag per mail toegestuurd.
Ik wil maar één blok of dag volgen, kan dat?
Helaas kan dat niet. We zetten in op kwalitatief hoogwaardige scholing en geloven er in dat we net als iedere opleiding niet halverwege kunnen starten of er slechts één element uit kunnen pakken.
Wij vinden dat we daarmee de diepgang van het thema én vooral de cliënten, die met traumatische herinneringen kampen, te kort doen.
Waarom is de groep zo klein?
Dat komt omdat we de oefeningen die jullie met elkaar doen – en die gaan wérkelijk ergens over – op een goede manier willen kunnen begeleiden. Het is belangrijk dat het voor jullie allemaal een veilige leeromgeving is en dit is één van de manieren waarop we dat doen. Natuurlijk hopen we dat je je voor de volgende reeks inschrijft, mocht je op een volle groep stuiten!