Trauma opleiding voor (vak)therapeuten
Niveau 3
Na de basis van Niveau 1, de verdieping in Niveau 2, wordt in Niveau 3 uiterst specialistische kennis omtrent trauma in het lijf aangeboden!
Opbouw van de scholing
Blok 01
Werken met DIS vanuit het lijf
Ontdaderen van het lijf
Rechter- en linkerbrein in traumabehandeling
Inzet breinnetwerken bij traumabehandeling
Interrelationele effecten
Er is veel voor therapeuten om te leren hoe trauma- en misbruikoverlevers effectief te behandelen. Soms gebeurt dat naast parallel lopende trajecten bij andere behandelcentra.
Deze opleiding bestaat uit drie jaargangen om jezelf te ontwikkelen tot een goede traumabehandelaar. In dit laatste jaar komen de specifieke kersen op de taart.
Dit ga je leren
Werken met DIS vanuit het lijf
De dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) is niet onbesproken in het traumawerkveld en veelal zijn er verschillende meningen over. Om met DIS-ers vanuit het lijf te kunnen werken, is delenwerk voorwaardelijk.
Deze tweedaagse richt zich op wat deze doelgroep – vanuit het lijf – zo bijzonder maakt. De effecten van DIS op het waarnemen, reguleren, bewustworden van het lijf, staan centraal. Behandeling vraagt specialistische kennis en vaardigheden.
- DIS en het lijf: kenmerken
- Hoe delen te interesseren in behandeling
- Capaciteit van de delen in het hier en nu
- Samenhang traumatische herinneringen en de delen
Wat kun je aanbieden om vervolgens toch tot verwerking te komen? Deze doelgroep vraagt van de therapeut zeer specifieke kennis van het lijf, creativiteit en durf. Je cliënten zijn je namelijk voorgegaan!
- Verdeeldheid en specifieke delen te leren herkennen bij mensen met DIS
- Stabiliseren van verdeeldheid in het lijf en de cliënt uit te dagen om tot meer verbinding te komen
- Hoe duaal bewustzijn in te zetten bij mensen met DIS
- Verwerking van traumatische herinneringen bij mensen met DIS
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Ontdaderen van het lijf
Het lijf is veelal de herinnering aan de dader(s) in zichzelf. Het vlamt op in herbelevingen, valt weg in uitlevering of wordt geterroriseerd tijdens nachtmerries. Daarnaast is het een instrument om ontregeling aan te pakken.
Dat laat het lijf berooid, doodmoe en vol daderschap achter in het bleke landschap van trauma.
Hoe kunnen trauma- en seksueel misbruikoverlevers weer eigenaar worden van hun lijf? Hoe kan bijv. seksualiteit weer een plek krijgen die past bij het volwassen Zijn?
- Wat maakt het lijf zo beladen
- Analyse instandhoudende factoren
- Delenwerk bij het ontdaderen van het lijf
- Eten, seksualiteit, zelfzorg en andere zaken
In deze tweedaagse wordt doorgenomen wat het lijf zo beladen maakt, waarom seksualiteit daar veelal mee vervlochten is, hoe de eerste kennismaking weer te doen om vervolgens weer toe te behoren aan rechtmatige eigenaar.
- Leren herkennen van daderschap in het lijf bij trauma- en misbruikoverlevers
- Kennis en vaardigheden toepassen omtrent daderschap van het lijf
- Delenwerk om daders in een externe positie te krijgen en daarmee uit het lijf
- Leren opbouwen van zelfzorg, grenzen mogen hanteren, etc.
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Rechter- en linkerbrein in traumabehandeling
Zoals we inmiddels weten, leven er twee verschillende breinen onder één schedeldak. Die verschillen hebben een grote invloed op het functioneren en het eventueel disfunctioneren bij overspoeling.
Er komt steeds meer duidelijkheid – vanuit recent onderzoek – hoe dit rechterbrein te ondersteunen.
- Verschil rechter- en linkerbrein
- Connectie met trauma vs gehechtheid
- Oefeningen om rechterbrein te trainen
Overspoeling en vervloeiing is aan de orde van de dag in trauma- en misbruikoverlevers. In deze tweedaagse besteden we aandacht aan de oorzaak daarvan en hoe te oefenen zodat dit minder het geval is.
- Kennis omtrent verschillen tussen beide hersenhelften
- Diagnostische vaardigheden omtrent overspoeling danwel vervloeiing rechterbrein
- Toepassen oefeningen om rechterbrein te ondersteunen
- Kunnen inschatten wat voor rechterbrein benodigd is mbt traumabehandeling
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Inzet Breinnetwerken bij traumabehandeling
Huidig onderzoek verheldert hoe belangrijk de diverse breinnetwerken zijn. Het gaat steeds minder over hersengebieden die overspoelen maar over het functioneren van hersennetwerken.
Inmiddels is duidelijk dat het DMN, het CEN en het SN hierin een belangrijke rol spelen.
- Belichten van DMN, CEN en SN
- Connectie met rechter- en linkerbrein
- Vaardigheden om netwerken te trainen
Op basis van neurofysiologische kennis wordt inzichtelijk gemaakt: wat er binnen deze netwerken gebeurt, hoe deze te trainen en klaar te maken voor traumabehandeling.
- Leren herkennen van suboptimaal functioneren DMN en CEN
- Belang inschatten voor herstel van cliënt
- Oefeningen kunnen toepassen om netwerken te optimaliseren
- Verschillen inschatten ivm PTSS, CPTSS en DIS
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Interrelationele effecten
Het hebben van PTSS, CPTSS of DIS heeft veel effect op het persoonlijke leven. Met name in relationele sfeer.
Dit heeft alles te maken met het feit dat traumatische herinneringen vaak ontstaan in een interrelationele setting. Gehechtheid, veiligheid etc. met de therapeut alsook in het privéleven staan vaak onder druk.
- Ontstaan van interrelationele beschadiging
- Effecten en herstelmogelijkheden
- Eigen therapeutschap als 'andere ervaring'
- Goed omgaan met gehechtheidszoekende delen
In deze tweedaagse staat niet alleen het bovenstaande centraal bij de cliënt, alsook hoe je als therapeut kunt zorgen voor veilige – interrelationele – verrassingen. Hiermee ondersteun je een fundamenteel stuk waardoor je cliënten weer wat makkelijker de wereld tegemoet treden.
- Inventariseren van relaties op werkelijk vertrouwen en veiligheid van je cliënt
- Lijfelijke veiligheid als uitgangspunt oefenen met cliënt
- Inschatten in welke mate gehechtheidszoekende delen een (grote) rol spelen in jullie therapeutische relatie
- Weten hoe een corrigerende ervaring in veiligheid en vertrouwen aan te bieden
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Praktische informatie
Duur
Elk blok duurt 2 dagen.
Inloop vanaf 8.45 uur. Aanvang: 9.00 uur / Einde dag: 17.00 uur.
Kosten niveau 2
€2150,-
Accreditatiepunten
Vereniging van Haptotherapeuten (VVH): accreditatie is aangevraagd
Register Vaktherapie (KRVT): accreditatie is aangevraagd
Locatie scholing
Gezondheidscentrum
Jean Monnet Park 23 (1e etage)
7336 BA Apeldoorn
Vervoer
Parkeren – gratis
OV – Bushalte Jean Monnetpark
Huiswerkopdrachten
Om studiepunten toegekend te krijgen is het maken en inzenden van huiswerk voorwaardelijk.
De opdrachten worden via mail toegezonden.
Certificaat
Het certificaat wordt na de laatste scholingsdag per mail toegestuurd.
Eten & Drinken
Ieder zorgt voor zijn/haar eigen lunch. Op 8 minuten loopafstand is een supermarkt. Overige winkels zijn op 10 minuten afstand met de auto.
Onze docenten

Drs. Jolan Roose
- Eigenaar, docent en ontwikkelaar 2thepoint
- Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog
Investering
- 5 themablokken
- 10 lesdagen vol met state of the art - wetenschap
- Elke lesdag oefenen in veilige setting
- Inclusief map met lesmateriaal
De volledige reeks van Niveau 3 kost €2150,-
- Exclusief lunch, wel onbeperkt koffie en thee
- 2150,-
De standaard prijs voor een hele jaargang is €2150,-.
ZZP’ers krijgen van ons altijd 5% korting. Claim je korting met kortingscode ZZP5 tijdens het afrekenen.
Om gebruik te maken van deze aanbieding hebben we het KVK-nummer van je praktijk nodig.
Bovenop de ZZP-korting kun je als ZZP-er profiteren van 5% vroegboekkorting.
Meld je minimaal 2 maanden voor aanvang van het eerste themablok aan. De korting wordt automatisch verrekend in je winkelmand.
In loondienst of ZZP-er, 2thepoint Opleidingen biedt een mooie korting van €100 wanneer de nascholing wordt gevolgd op aanraden van een collega* die de opleiding volgt, of heeft gevolgd.
Claim je korting met kortingscode Collega2025 tijdens het afrekenen.
*Ook de tipgever kan als dank op korting rekenen.
Zij gingen je voor
Opleiding volgen bij Jolan is inspirerend en sluit aan bij het lichaamsgericht werken in mijn praktijk voor haptotherapie. De lessen zijn zowel theoretisch als praktijkgericht van hoog niveau.
Een feest om in een kleine groep samen te oefenen onder zeer deskundige begeleiding.
Een aanrader!
Marja van Welt
Haptotherapeut bij Haptotherapie Nuenen in Nuenen
Het volgen van nascholing bij 2thepoint is een waardevolle ervaring. De docenten zijn bevlogen en kundig. De lessen zijn niet alleen inhoudelijk sterk maar ook zeer inspirerend. In de praktijk heb ik veel geleerd door de koppeling van theorie naar praktische oefeningen. Een aanrader voor iedereen die zich wil verdiepen in trauma en het lijf.
Suzanne Schiereck
Haptotherapeut en schematherapeut bij Huis naar het hart in Bodegraven
Ik ervaar de nascholingen als inspirerend en waardevol, door fijne, kundige, sensitieve docenten en interessante, up-to-date theorie die direct in de praktijk wordt geoefend. De afwisseling tussen theorie en praktijk helpt me de stof goed te kunnen integreren. De sfeer is fijn; uitnodigend, veilig en open, met daarbij ruimte voor humor, prettig met soms aangrijpende onderwerpen. Absolute aanrader!
Eva Meuleman
Psychomotorische therapeut bij Jeugd GGZ (Dimence Groep) in Kampen
Op de kalender
Jaargang 2027
Niveau 3
3 | 4 FEB
2027
Blok 1
Werken met DIS vanuit het lijf
14 | 15 APR
2027
Blok 2
Ontdaderen
9 | 10 JUN
2027
Blok 3
Rechter- en linkerbrein in trauma
15 | 16 SEP
2027
Blok 4
Inzet breinnetwerken
3 | 4 NOV
2027
Blok 5
Interrelationele effecten
Duurzaam leren
Jij mag GRATIS een blok nog een keer volgen
En nog een keer. En nog een keer.
Wij geloven in de kracht van herhaling! Daarom mag je áltijd nog een keer aansluiten bij een theorie-blok.
Veelgestelde vragen
Is Niveau 3 geaccrediteerd?
Nog niet. Op dit moment zijn we druk bezig de accreditatieprocedure te starten. Ruim voor aanvang zal op deze site het aantal toegewezen punten worden weergegeven.
Ik heb al veel scholing gedaan rondom trauma, moet ik toch bij niveau 1 beginnen?
Ja, iedereen begint altijd bij niveau 1. Dit geld niet alleen voor haptotherapeuten en vaktherapeuten, maar ook voor psychologen.
Dit is een opleiding die zich specifiek richt op het lijf wat trauma en de herinneringen daarin betreft, zijn de uitgangspunten niet per definitie uitwisselbaar met andere opleidingen of cursussen. We zijn graag grondig en nemen je vanaf het begin mee. Uit ervaring van de deelnemers blijkt dat dat verrassend en vernieuwend is en meer dan de moeite waard om vanaf het begin in te stromen.
Zijn de niveau's van de trauma opleiding vergelijkbaar met 3 opleidingsjaren?
Ja, dat klopt. De trauma opleiding van 2thepoint kan gezien worden als een 3 jarige opleiding waarin steeds wordt voortgezet waar het vorige blok eindigde.
Niet alleen breidt Niveau 1 zich uit met traumagerelateerde thematiek in Niveau 2 uit maar het verdiept zich in Niveau 3 met kennis en vaardigheden die voortbouwen op al het voorgaande.
Kan ik een blok of een dag op een ander moment inhalen?
Ja, dat kan. Er zitten echter wel kosten aan verbonden.
De trainingskalender staat op de website, zodat het je kunt zien wanneer de eerst volgende mogelijkheid zal zijn. Stuur ons even een bericht om je verzoek door te geven.
Ben je overigens al bekend met ons ‘Duurzaam leren’ concept?
Dat houdt in dat je altijd je al opgedane kennis kunt opfrissen en een blok wat je al hebt gevolgd, nogmaals kunt volgen. GRATIS!
Meld je wel even van te voren aan om na te gaan of er plek is. Als dat zo is, vinden we het sowieso fijn om je opnieuw te ontmoeten!
Is huiswerk insturen/ maken verplicht?
Om studiepunten toegekend te krijgen is het maken en inzenden van huiswerk voorwaardelijk gesteld door de accreditatiecommissies van de VVH en FVB.
De opdrachten worden via mail toegezonden en dienen tijdig ingeleverd te worden (via mail) bij de docenten. Informatie hierover staat in mail van het betreffende huiswerk.
Met welke vorm van toetsing moet ik rekening houden?
Aan het einde van de jaargang wordt getoetst door middel van een meerkeuze vragenlijst.
Wanneer krijg ik het certificaat?
Het certificaat wordt na de laatste scholingsdag per mail toegestuurd.
Ik wil maar een blok of dag volgen, kan dat?
Helaas kan dat niet. We zetten in op kwalitatief hoogwaardige scholing en geloven er in dat we net als iedere opleiding niet halverwege kunnen starten of er slechts één element uit kunnen pakken.
Wij vinden dat we daarmee de diepgang van het thema én vooral de cliënten, die met traumatische herinneringen kampen, te kort doen.
Waarom is de groep zo klein?
Dat komt omdat we de oefeningen die jullie met elkaar doen – en die gaan wérkelijk ergens over – op een goede manier willen kunnen begeleiden. Het is belangrijk dat het voor jullie allemaal een veilige leeromgeving is en dit is één van de manieren waarop we dat doen. Natuurlijk hopen we dat je je voor de volgende reeks inschrijft, mocht je op een volle groep stuiten!