Aanvullende scholing voor (vak)therapeuten
Hechting vanuit het lijf
Omdat hoe we ons verbinden met elkaar, hebben geleerd en vaak nog steeds doen… van het grootste belang is.
Opbouw van de scholing
Traumatische gehechtheid
Niet-ontmoete behoefte(n)
Parentificatie en macht
Strategieën in hechting
Overdracht en tegenoverdracht
Omdat gehechtheid in zichzelf per definitie een rol in ons allemaal speelt, en invloed heeft op het lijf en hoe dit aan te spreken, wijden we vijf blokken van twee dagen aan deze belangrijke interrelationele wijze van verbinding. Daarnaast speelt gehechtheid bij traumabehandeling een essentiële rol. Deze scholing beschouwen we dan ook als een mooie aanvulling. Uiteraard staat ook hier het lijf wederom centraal.
Dit gaan we doen
Traumatische gehechtheid
Wellicht het belangrijkste gegeven van hechting is dat je je niet niet kunt hechten. Je zult wel moeten. Ook wanneer de omgeving niet blij is dat jij er bent, of geen ruimte heeft om daar blij mee te zijn.
Het eerste blok omtrent gehechtheid betreft de aan de fundamenten rakende gehechtheid: traumatische gehechtheid. In oude terminologie wordt er dan bijvoorbeeld gesproken over gedesorganiseerde hechting.
De nieuwe inzichten betreffen o.a. de affectregulatie theorie van Allan Schore, die verwaarlozing en bedreiging na de geboorte adresseert.
- Wat maakt verstoorde gehechtheid op babyleeftijd zo ernstig
- Wat is de invloed van traumatische gehechtheid op het rechterbrein
- Welke strategieën ontwikkelt een baby om om te gaan met een dreigende omgeving
- Welke strategieën ontwikkelt een baby om om te gaan met zeer angstige ouders
Vanuit het lijf, bouwt Pat Ogden voort op de lichaamsgerichte karakterstrategieën die zich ontwikkelen wanneer de pre-, peri- en postnatale fase van een kindje (t/m ongeveer twee jaar) als angstig of beangstigend kunnen worden gekenmerkt.
- Je herkent traumatische gehechtheid in het lijf
- Je hebt inzicht hoe je binnen de WOT moet werken met traumatische gehechtheid en weet waarom
- Je kunt de vaardigheden inzetten om met traumatische gehechtheid om te gaan
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Gerrienke Oppenhuizen: GZ-Haptotherapeut en Psychomotorische therapeut (PMT-er).
- Kennisoverdracht dmv een PowerPoint-presentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Niet-ontmoete behoefte
Zodra de ouders voor genoeg basisveiligheid hebben gezorgd, is de vraag of de emotionele behoeften van het kind worden ontmoet.
Wanneer dit – in meer of mindere mate – niet het geval is, kan een kind daar op globaal twee manieren reageren: ervaren daarin een ander nodig te hebben of juist primair op zichzelf teruggeworpen te worden. Die wijze presenteert zich in het lijf.
In deze tweedaagse zullen we ingaan op hoe de onderliggende pijn wordt ervaren, hoe je de strategie om die niet te voelen ontmoet en waarheen je je cliënt kunt begeleiden om te groeien.
Vanuit de bovengenoemde, onderliggende pijn presenteert het lijf zich op twee verschillende manieren. Het geeft je indicaties over wat er voor je cliënt aan de hand is en wat je in het lijf kunt aangrijpen om te groeien.
- Hoe presenteert een lijf zich dat emotioneel niet wordt ontmoet?
- Wat is het verschil tussen de pijn, de strategie en de groeimogelijkheden?
- Op welke wijze kunnen we het lijf gebruiken om tot groei te komen?
- Wat is het verschil met traumatische gehechtheid?
- Wat betekent dat voor mijn behandeling?
- Je herkent niet-traumatische gehechtheid
- Je hebt inzicht in de verschillen tussen onderliggende pijn, de strategie en hoe te groeien
- Je weet hoe te werken met primaire en secundaire emoties
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Tessa Lenderink, MSc: GZ-Haptotherapeut, fysio- en manueel therapeut.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Parentificatie en macht
Kinderen kunnen op verschillende wijzen door hun ouder(s)/primaire verzorger worden gemanipuleerd, beschimpt of zelfs vernederd. Eveneens kan er sprake zijn van de verwisselde rollen tussen opvoeders en kind.
Dit blok richt zich op de daaruit ontwikkelende strategieën en hoe die waarneembaar zijn in het lijf.
Tevens wordt duidelijk hoe strategieën gelaagd zijn, doordat er eenvoudigweg geen eenduidige situatie is waarin een kind opgroeit.
- De effecten van parentificatie in het lijf worden inzichtelijk
- Hoe ontwikkelt een lijf zich in een neerbuigend/vernederend opvoedingsmilieu
- Hoe ga je therapie aan met een cliënt die beschadigd is op het vlak van positieverschil
Het lijf heeft geen andere keuze dan zich aan te passen aan de situatie waarin het zich grosso modo bevindt. Dat betekent dat het waardevolle sleutels geeft waarin je als therapeut aangrijpingspunten vindt om de diepste pijn te ontmoeten én hoe hier in authentiek te groeien.
- Je herkent strategieën die zich ontwikkelen wanneer opvoeders de rollen omdraaien danwel bewust kleinerend zijn
- Voorgaande strategieën kun je onderscheiden als mogelijk onderliggend
- Je hebt een repertoire aan oefeningen die in opbouw passen om deze cliënten te helpen om te groeien
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Tessa Lenderink, MSc: GZ-Haptotherapeut, fysio- en manueel therapeut.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Voorwaardelijke aandacht
Wanneer ieder kind gezien zou worden in wie het is, zou dat prachtig zijn. De realiteit is weerbarstiger. Velen groeien op met berichtgeving die hen zoekende maakt naar de juiste aandacht, zonder die werkelijk te krijgen. Of dit nu over presteren gaat of over neutrale aandacht zonder dat gender een rol speelt.
Veelal ligt onder deze strategieën, andere pijn die ook effecten heeft op het lijf.
- Je leert de laatste strategieën kennen die gerelateerd zijn aan voorwaardelijke aandacht
- De andere strategieën worden steeds bekender en je ziet in het lijf de gelaagdheid
- Het fysiek overnemen van een strategie
Met het doornemen van deze laatste strategieën is het van belang de toenemende kennis mbt gelaagdheid in strategieën uit te kunnen pellen en prioriteiten te kunnen stellen tbv behandeling.
- De genuanceerdheid van de strategieën worden zichtbaar voor je
- Je weet hoe de onderliggende pijn aan te raken in oefeningen
- Je kunt een analyse van je eigen strategieën maken en herkent hoe ze zich in jouw lijf presenteren
- Je kunt een cross-over maken van oefeningen die helpend zijn tbv de diverse strategieën
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Tessa Lenderink, MSc: GZ-Haptotherapeut, fysio- en manueel therapeut.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Overdracht en tegenoverdracht
Strategieën om om te gaan met een bepaald opvoedingsmilieu haken niet alleen aan elkaar in je cliënt zelf maar ook tussen jullie.
Dat betekent dat je vanuit je vorige blok gaat ervaren hoe jouw gelaagde strategieën in meer of mindere mate gevoelig zijn voor specifieke strategieën van je cliënt en vice versa.
De daaruit volgende bondjes en botsingen voeden het therapeutische proces, vooral wanneer die worden herkend in wat ze zijn. Wanneer we als therapeut in staat zijn om deze kersen op de taart te ervaren voor wat ze zijn, gaat een wereld aan mogelijkheden open.
- Botsingen en bondjes leren herkennen
- Eigen aandeel in overdracht en tegenoverdracht herkennen
- Hoe een bondje of botsing bespreekbaar te maken en om te zetten in wederzijdse groei
- Je leert wat een werkelijke botsing of bondje in een therapeutisch proces is
- Vanuit het lijf leer je je eigen (tegen)overdracht herkennen
- Je weet O&TO om te zetten in een groeiproces
- Om groei te creëren neem je het lijf als uitgangspunt
Hoofdocent:
Drs. J. Roose: Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog, Sensorimotor Psychotherapy Level I, II, III (i.o.), complex trauma (bij: Janina Fisher), sportpsycholoog en onderzoeker.
Docent:
Tessa Lenderink, MSc: GZ-Haptotherapeut, fysio- en manueel therapeut.
- Kennisoverdracht dmv een powerpointpresentatie
- Vaardigheden oefenen in 2- en 3-tallen
- Maximale groepsgrootte van 12 deelnemers vanwege kwalitatieve begeleiding
Praktische informatie
Duur
Gehechtheid duurt in het totaal 10 dagen (5 blokken van elk 2 dagen)
Lestijden
Inloop vanaf 8.45 uur
Scholing: 9.00 – 17.00 uur
Kosten Gehechtheid
€2150,-
Accreditatiepunten
Vereniging van Haptotherapeuten (VVH): 105 punten (HTD) (heel gehechtheid)
Register Vaktherapie (FVB): 75 punten (vooraf geaccrediteerd) (heel gehechtheid)
Locatie scholing
Gezondheidscentrum
Jean Monnet Park 23 (1e etage)
7336 BA Apeldoorn
Vervoer
Parkeren – gratis
OV – Bushalte Jean Monnetpark
Huiswerkopdrachten
Om studiepunten toegekend te krijgen is het maken en inzenden van huiswerk voorwaardelijk.
De opdrachten worden via mail toegezonden.
Certificaat
Het certificaat wordt na de laatste scholingsdag per mail toegezonden.
Aantal deelnemers
Minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers
Eten & Drinken
Voor koffie, thee en versnaperingen wordt gezorgd.
Lunch
Ieder zorgt voor zijn/haar eigen lunch. Op 8 minuten loopafstand is een supermarkt.
Je docenten

Drs. Jolan Roose
- Eigenaar, docent en ontwikkelaar 2thepoint
- Integratief en lichaamsgericht werkend psycholoog

Gerrienke Oppenhuizen
- Docent 2thepoint
- Haptotherapeut & PMT'er
Investering
De hele scholing ‘Hechting vanuit het lijf’ kost €2150,-
- 5 themablokken
- 10 lesdagen vol met state of the art - wetenschap
- Elke lesdag oefenen in veilige setting
- Inclusief map met lesmateriaal
- Geen lunch, wel onbeperkt koffie en thee en versnaperingen
- 2150,-
De standaard prijs voor deze scholing is €2150,-.
ZZP’ers krijgen van ons altijd 5% korting.
Claim je korting door de kortingscode ZZP5 en het KVK-nummer van je praktijk in te vullen tijdens het afrekenen.
Meld je minimaal 4 maanden voor aanvang van het eerste themablok aan en ontvang 5% vroegboekkorting.
De korting wordt automatisch verrekend in je winkelmand.
In loondienst of zzp-er, 2thepoint Opleidingen biedt een mooie korting van €100 wanneer jij de nascholing volgt op aanraden van een collega* die de opleiding volgt, of heeft gevolgd.
Als jij je inschrijft kun jij dezelfde korting krijgen als tip-gever. Zo profiteer je als tip-gever én als tip-krijger. Je mag meerdere tips geven en meerdere keren korting innen!
Claim je korting met kortingscode Collega2025 tijdens het afrekenen.
Zij gingen je voor
Het volgen van nascholing bij 2thepoint is een waardevolle ervaring. De docenten zijn bevlogen en kundig. De lessen zijn niet alleen inhoudelijk sterk maar ook zeer inspirerend. In de praktijk heb ik veel geleerd door de koppeling van theorie naar praktische oefeningen. Een aanrader voor iedereen die zich wil verdiepen in trauma en het lijf.
Suzanne Schiereck
Haptotherapeut en schematherapeut bij Huis naar het hart in Bodegraven
Opleiding volgen bij Jolan is inspirerend en sluit aan bij het lichaamsgericht werken in mijn praktijk voor haptotherapie. De lessen zijn zowel theoretisch als praktijkgericht van hoog niveau.
Een feest om in een kleine groep samen te oefenen onder zeer deskundige begeleiding.
Een aanrader!
Marja van Welt
Haptotherapeut bij Haptotherapie Nuenen in Nuenen
Een vernieuwende, verdiepende, aanvullende scholing in mijn werk als PMT’er.
Een verrijking in mijn werk als PMT’er om het geleerde te gaan toepassen.
Ellen Calot
PMT'er bij PMT by Ellen in Apeldoorn en bij Trauma Centrum Nederland in Vorden
Op de kalender
Jaargang 2025-2026
Scholing 'Hechting vanuit het lijf'
25 | 26 SEP
2025
Blok 1
Traumatische gehechtheid
13 | 14 NOV
2025
Blok 2
Niet-ontmoete behoefte(n)
11 | 12 DEC
2025
Blok 3
Parentificatie en macht
5 | 6 feb
2026
Blok 4
Strategieën in hechting
19 | 20 MRT
2026
Blok 5
Overdracht en tegenoverdracht
Duurzaam leren
Jij mag GRATIS een blok nog een keer volgen
Omdat wij geloven in de kracht van herhaling kun jij een blok altijd nóg een keer volgen.
Veelgestelde vragen
Ja, ook deze scholing is geaccrediteerd bij de VVH en de FVB.
VVH (Vereniging van haptotherapeuten)
– 105 punten (vakinhoudelijk haptotherapeutisch)
FVB (Federatie Vaktherapeutische Beroepen)
– 75 punten (beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd)
Val jij onder een andere beroepsvereniging?
Misschien kan de voor jou specifieke beroepsvereniging de punten over nemen. Wij kijken graag mee bij het aanleveren, om de punten te verkrijgen.
PE-online heeft de mogelijkheid vooraf je digitale dossier aan te leveren.
Ja, dat kan. De trainingskalender staat op de website, zodat het je kunt zien wanneer de eerst volgende mogelijkheid zal zijn. Stuur ons even een bericht om je verzoek door te geven.
Ben je overigens al bekend met ons ‘Duurzaam leren’ concept?
Dat houdt in dat je altijd je al opgedane kennis kunt opfrissen en een blok wat je al hebt gevolgd, nogmaals kunt volgen. GRATIS!
Meld je wel even van te voren aan om na te gaan of er plek is. Als dat zo is, vinden we het sowieso fijn om je opnieuw te ontmoeten!
Om studiepunten toegekend te krijgen is het maken en inzenden van huiswerk voorwaardelijk gesteld door de accreditatiecommissies van de VVH en FVB.
De opdrachten worden via mail toegezonden en dienen tijdig ingeleverd te worden (via mail) bij de docenten. Informatie hierover staat in mail van het betreffende huiswerk.
Aan het einde van de jaargang wordt getoetst door middel van een meerkeuze vragenlijst.
Helaas kan dat niet. We zetten in op kwalitatief hoogwaardige scholing en geloven er in dat we net als iedere opleiding niet halverwege kunnen starten of er slechts één element uit kunnen pakken.
Wij vinden dat we daarmee de diepgang van het thema én vooral de cliënten, die met traumatische herinneringen kampen, te kort doen.
Dat komt omdat we de oefeningen die jullie met elkaar doen – en die gaan wérkelijk ergens over – op een goede manier willen kunnen begeleiden hebben we een maximum van 12 deelnemers per scholing*. Het is belangrijk dat het voor jullie allemaal een veilige leeromgeving is en dit is één van de manieren waarop we dat doen. Natuurlijk hopen we dat je je voor de volgende reeks inschrijft, mocht je op een volle groep stuiten!
* De enige uitzondering is bij maatwerktrajecten op locatie (mits de ruimte groot genoeg is), dan breiden we de docentengroep uit. Wil je hierover meer weten, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.
Het certificaat wordt na de laatste scholingsdag per mail toegestuurd.